Madleen-aksjonen 9. juni 2025 er et nytt kapittel i en over 15 år lang serie av maritime forsøk på å bryte den israelske blokaden av Gaza. Hvert forsøk – fra 2008-16, via Mavi Marmara, II, III, 2018-flåten, Conscience, og nå Madleen – har blitt stoppet før det når Gaza. Disse aksjonene har kanskje ikke brutt blokaden konkret, men de har fungert som viktige protestmarkører og pressmiddel for internasjonal oppmerksomhet og debatt.
Madleen, en enkel seilbåt fra Freedom Flotilla Coalition (FFC), ble bordet av israelske styrker omtrent 185 km utenfor Gazas kyst – i internasjonalt farvann – og slept til Ashdod i Israel. Blant de 12 ombord var klimaaktivisten Greta Thunberg, EU-parlamentariker Rima Hassan, Al Jazeera-journalist Omar Faiad, og andre aktivister. Israel anklager akrivistene for å ta seg ulovlig inn i Israel, til tross for at de befant seg i internasjonal farvann da israelske styrker bordet båten og kidnappet alle deltakerne, og at det erklærte målet for aksjonen var å ta seg inn i Gaza – som ikke er en del av Israel i folkerettslig forstand.
Historikk: Forsøk siden 2007
2008–2016 –Free Gaza Movement:
31 båter ble sendt; fem nådde Gaza til tross for blokade. .
2010 – Mavi Marmara-raidet:
Israelske kommandoer angrep en flåte med seks skip, inkludert Mavi Marmara. Dette resulterte i 10 drepte og mange sårede, og ble etterfulgt av internasjonal fordømmelse og en israelsk unnskyldning i 2013. .
2011 – Freedom Flotilla II:
Opprinnelig 10 skip planlagt; bare “Dignité–Al Karama” kom nær nok til Gaza før den ble bordet. Personene ombord ble senere deportert. .
2015 – Freedom Flotilla III:
Ledet av svenskflaggede “Marianne of Gothenburg”, ble stoppet og eskortert til Ashdod; de fleste ble deportert etter cirka en uke. .
2018 – Just Future for Palestine Flotilla:
Skipene “Al Awda” og “Freedom” ble bordet i internasjonalt farvann; flere rapporterte om bruk av taser eller vold, og ble senere deportert. .
Mai 2025 – Conscience:
FFCs forberedende skip ble angrepet av droner nær Malta, hvilket forårsaket skader og brann. .
Juni 2005 – Madleen
Aksjonen retter seg mnot Gazas mat- og humanitærkrise: omtrent 1 av 5 palestinere sultne; 93 % av befolkningen har akutte matmangelproblemer .
Selv om leveransene ofte er lille symbolsk (eks. hundre kilo ris, mel, bleier, medisiner), skaper de internasjonal oppmerksomhet og utfordrer den maritime blokaden .
Tillegg: i løpet av 2023 og 2024 gjennomførte Ship to Gaza Norway i samarbeid med FFC en turné langs norskekysten (2023) og en rekke destinasjoner i Europa (2024) med fiskebåten Handala ("Navarn"). Denne reisen stoppet på Sicilia høsten 2024 da Ship to Gaza Norway vurderte at båten ikke var i stand til å krysse Middelhavet på seinhøsten, og at både båtens stilstand og faren for i Israelske angrep gjorde risikoen for stor. Ship to Gaza fikk sånn sett denne vurderingen bekrefta da den betyelig større båten Conscience ble utsatt for droneangrep utenfor Malta.
Handalas reise kan finnes her:
Handala 2024 og her: Handala 2023
Historikken i denne artikkelen er blant annet hentet fra et innlegg av journalisten Marium Ali i Al Jazeera den 9. juni 2025.
Illustrajon: Al Jazeera.