Gazas Ark 2013

Ship to Gaza og Freedom Flotilla koalisjonen skal bryte blokaden fra innsiden med prosjektet

Gazas Ark logoFreedom-Flotilla-Logo

Ship to Gaza Norway er del av den internasjonale koalisjonen, Freedom Flotilla, som arbeider for å heve den ulovlige blokaden. Gazas Ark var en palestinsk fiskebåt som i 2013-2014 ble bygget om til lastebåt, og skulle lastes med eksportprodukter fra Palestina. På senvåren 2014 skulle den segle ut fra Gaza mot en havn i Middelhavet for å levere produktene til kjøperne. Gazas Ark var et samarbeidsprosjekt initiert av palestinerne på Gaza, inkludert Palestine Sailing Federation og The Fishermen’s Solidarity Campaign. Båten eides av Ship to Gazas samarbeidspartner Freedom Flotilla Coalition og rehabilitertes av palestinske arbeidere sammen med internasjonale aktivister. Et av medlemmene i Ship to Gaza Sverige, Charlie Andreasson, deltokr i arbeidet. Gazas Ark var en fredelig aksjon med hensikt å utfordre den folkerettsstridige blokaden som Israel ensidig har tvunget på Gazas befolkning – mens verdens regjeringer står med henda i kors. 

 

GAZA’S ARK Var VIRKELIG ET INSPIRERENDE PROSJEKT:

Det synliggjorde at Israels beleiring av Gaza er mye mer enn en blokade: Den hindrer nesten all utførsel av varer til Vestbredden og til andre land. Vi skulle seile ut for å bryte beleiringen innenfra.

Det synliggjorde at folk i Gaza blir hindret i å kunne leve av sitt eget arbeid, ved at det meste av import og all eksport blokkeres, ved gjentatte angrep på fiskerne som presses stadig lengre inn mot stranden, og ved restriksjoner og angrep på bøndene og på jorda deres.

Båten ble kjøpt i Gaza og det ble betalt for arbeid og ytelser lokalt, slik at pengene havnet hos arbeidere og fiskere som samarbeidet med FFC.GazasArk

Det viste at kvinner og menn under vanskelige forhold likevel strever for å lage nyttige og verdifulle ting som omverdenen ønsker å kjøpe, men som folk i Gaza nå bare får selge til hverandre.

Varene skulle selges til kjøpere over hele verden. 

Produsentene ble presentert på nettet, alle varene ble betalt for slik at produsentene fikk pengene sine uansett hva som skjedde med lasten.

Både unge og eldre ville arbeide med ombyggingen, der de eldres kunnskaper og erfaringer om skipsbygging og sjøfart ble formdlet til de unge og bidra til deres framtid. Frivillige fra FFC (også fra Norge) skulle delta.

På grunn av Israels kvelertak på Gaza er 80 prosent av befolkningen i større eller mindre grad avhengige av hjelpesendinger. Dette vil de ut av; de vil ha arbeid og bygge sitt eget samfunn.

Gaza’s Ark var ikke et hjelpeprosjekt, men vårt lille bidrag til arbeid, selvstendighet og frihet

Tanken var at tusener av mennesker skulle eie deler av lasten. Tusener av mennesker skulle eie aksjer i båten. Dersom Israel kapret båten og konfiskerte last eid av statsborgere i mange land, måtte vi få disse landenes regjeringer til å protestere.

 

Arken på vann

HVA SKJEDDE MED GAZA'S ARK?

I første halvår av 2014 sto arbeidet med prosjektet «Gaza’s Ark» sentralt i arbeidet vårt. På tross av forsinkelser bl.a. som følge av stengte tunneler mellom Egypt og Gaza, gikk arbeidet framover slik at en avreise i mai-juni 2014 var realistisk.  29. april ble båten utsatt for sabotasje ved at dykkere festet to sprengladninger under vannlinjen. Båten lot seg imidlertid reparere, og arbeidet gikk derfor videre med basis i en sterk vilje om ikke å la seg stoppe. Men 11. juli, i den første fasen av Israels brutale bombekrig mot Gaza i juli-august, ble Gaza’s Ark totalt ødelagt av en rakett som tydeligvis var siktet inn spesielt mot denne båten. Ingen ble skadd i angrepet, men prosjektet lot seg ikke videreføre etter det.  

 

HVA SKJER MED VARENE DU BESTILTE FRA GAZA?

Ettersom Gazas Ark ble ødelagt sommeren 2014, fikk vi ikke prøvd å seile ut som planlagt i august/september. Alle produsentene er blitt betalt for produktene. Mat med utløpsdato ble donert gjennom våre samarbeidspartnere til mennesker i Gaza som forble hjemløse etter sommerens angrep.

Vårt formål var aldri å drive nødhjelp, men å stimulere til handel gjennom havnen i Gaza. Vi så allikevel at produkter som ikke kunne lagres over lengre tid, var best å gi bort til mennesker som hadde behov for det. Produkter som ikke var matprodukter, blir lagret i vente om en ny mulighet for å bli fraktet ut.

Hvis din bestilling inkluderte matprodukter, er disse blitt donert bort og vi håper på din forståelse for dette. Vi fortsetter arbeidet og gir ikke opp håpet om å få gjennomført vellykket handel med Gaza veldig snart!

TRADE, NOT AID!

 

 GAZA LOGO

Har du spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.